Michelin CrossClimate Plus zijn de vlaggenschip all season banden van het Franse bandenmerk. In onder andere de ADAC en ANWB test komen de banden zeer goed naar voren. Vorig jaar heeft Michelin de CrossClimate banden op diverse plekken aangepast. Scoort de CrossClimate Plus in 2021 net zo hoog?
Op deze pagina test bandenexpert Johan de Vries met een review de nieuwste versie van deze banden. Ook deelt hij waar je het voordeligst Michelin CrossClimate kunt kopen!
Samenvatting
Normaal presteren all season banden ofwel goed in de sneeuw en slecht op een droog of nat wegdek of andersom. Michelin CrossClimate Plus is de eerste serie banden waarvan ik met recht durf te zeggen dat het de meest complete all season band is.
Mijn review richt zich exclusief op de nieuwste variant CrossClimate, namelijk de plus + serie. De banden zijn getest in typische all weather omstandigheden. Dat wil zeggen dat op zowel een nat als droog wegdek deze vier seizoenen banden op de proef genomen zijn.
Voor de liefhebber is er een vergelijking vs de Vredestein Quatrac 5 te vinden. Want ook al denken mensen bij Michelin vaak aan Goodyear als concurrent, is het meest gekozen alternatief voor de CrossClimates de Quatrac 5.
Herkomst afbeelding: Michelin
All season banden doen wat jarenlang voor onmogelijk werd gezien: het bieden van grip bij kou en sneeuw zoals een winterband en controle bij droge en natte omstandigheden zoals een zomerband. Alhoewel de all season band populairder dan ooit is, presteert het nog altijd minder dan een winterbanden in de sneeuw of zomerbanden op kurkdroge wegen.
Het is geen geheim dat bandenexperts steeds vaker vier seizoenen banden onder de loep nemen. Dit type band wordt alsmaar beter doordat er simpelweg veel vraag naar is en fabrikanten zich van elkaar op kwaliteit willen onderscheiden. Een van de fabrikanten die daar momenteel in uitmunt is Michelin. Het typische Franse bandenmerk staat als innovatief bekend wat te zien is aan de nieuwste versie van de CrossClimate Plus.
De CrossClimate Plus is een van de eerste banden waar zowel ANWB als het Duitse ADAC van zegt dat het All Weather écht begrijpt. Deze vernieuwde versie van de CrossClimate (dus zonder plus, dat is de versie uit 2016) presteert aanzienlijk beter met sneeuw en ijzel. Daarnaast is de levensduur volgens ervaringen tienduizenden kilometers langer dan zijn voorganger.
Mede doordat Michelin met de CrossClimate Plus eindelijk de gewilde 3PMSF-rating binnenheeft, toont het aan dat deze nieuwe all season banden M + S banden overtreffen. Een behoorlijke prestatie gezien het feit dat diverse instanties de banden door een grondige test hebben gehaald.
Dus, hoe doet de CrossClimate Plus het in vergelijking met all season banden van Hankook, Goodyear of Vredestein? Ontdek het in mijn uitgebreide review waar ik ook de ervaringen van huidige CrossClimate gebruikers deel.
Michelin heeft op de CrossClimate autobanden eindelijk de innovatieve Thermal Adaptive technologie toegepast. Deze technologie is de sleutel waar gebruikers van all season banden al tijden naar op zoek zijn. Banden die goede grip zowel droge als natte wegen hebben én zacht en krachtig blijven in de winter. Als je het zo achter elkaar leest, lijkt dit namelijk een onmogelijke opgave.
Het profiel van de banden is eigenlijk net zo indrukwekkend. Het innovatief ingestoken profiel heeft een zogeheten V Ramp waarmee de wielen zich in de sneeuw kunnen vastbijten. Doordat de sneden aan elkaar lijnen, presteren de banen ook uitstekend op droge wegen.
Opvallend genoeg hebben de nieuwe Michelin CrossClimate banden geen cirkelvormige groeven. De strakke hoeken zorgen er bij deze banden voor er voldoende weerstand tegen aquaplaning is.
Zoals ook te zien was in een eerdere test is het Michelin gelukt om de geluidsproductie van de banden te beperken. Middels de welbekende Piano Noise Reduction Tuning (een hele mond vol) rollen de banden geruisloos over het wegdek.
Michelin maakt voor de CrossClimate + gebruik van de gebruikelijke TWIs om aan te geven wanneer het tijd is de banden te vervangen. Deze onderhoudsindicatoren zijn dunne rubberen stroken die in de groeven van de banden te vinden zijn. Deze stroken zullen als de banden aan het einde van hun levensduur zijn ‘wollig’ worden. Dit is op de onderstaande afbeelding duidelijker te zien.
De minimale diepte waarop de groeven mogen komen is 1.6 mm. Ik adviseer echter om ruim hiervoor (rond de 2 mm) de banden te vervangen.
Op basis van verschillende ervaringen en de testresultaten van Michelin zelf, ligt de levensduur van de CrossClimate Plus banden rond de 60.000 kilometer (bron). Dat is minder lang dan sommige duurzame all season banden die momenteel op de markt zijn. Voor een band met deze kenmerken, is het echter het beste wat je kunt krijgen.
Daarnaast geeft Michelin een garantie op de banden voor de eerste 100.000 kilometer. Alhoewel dat niet uniek voor autobanden is, is het te vergelijken met de garanties die concurrenten zoals Goodyear en Continental bieden.
Banden die goed presteren op een besneeuwd wegdek presteren zelden goed op een droog wegdek. Dit komt omdat dergelijke banden van extra zachte materialen voorzien zijn. De Michelin CrossClimate Plus serie laat zien dat het wel mogelijk is om in beide omstandigheden te presteren. Zowel in de sneeuw als op een droog wegdek is het een plezier om op deze banden te rijden.
Je hoeft niet te verwachten dat je net zoveel plezier beleeft aan de CrossClimate Plus als aan een set van de beste zomerbanden. Maar als ik puur naar all season/all weather banden kijk, is het een genot om over een droog wegdek te rijden.
De besturing voelt soepel aan en je blijft flexibel genoeg om op een variatie aan situaties te reageren. Je behoudt alle controle over je auto, ook al zou nog net wat meer flexibiliteit op zijn plek zijn.
Ik verwacht dat de meeste bestuurders meer dan genoeg flexibiliteit van de CrossClimate Plus banden zullen ervaren. Gezien de ervaringen is daar verder nauwelijks een op- of aanmerking over te vinden.
Als er iets is dat je meteen merkt, is het wel de grip. Ook al heeft Michelin volgens de eigen experts juist meer gericht op het verbeteren van de tractie van de band in winterse omstandigheden, is de grip op een droog wegdek bijna perfect te noemen. Zelfs als het wegdek al dagen in de volle zon staat.
In mijn test heb ik gekeken naar de afstand die de Michelin CrossClimate Plus nodig heeft om bij hoge snelheid tot stilstand te komen. Hier hebben de Michelin banden het echt uitstekend gedaan. In vergelijking met de Vredestein Quatrac 5 en banden van Bridgestone is spoor maar liefst meters korter. De Quatrac 5 heeft bij een snelheid van 80 km p/u maar liefst 2 meter extra nodig.
Mocht Michelin de CrossClimate voor een droog wegdek nog ergens willen verbeteren, is het in de bochten. De populairste all weather banden van dit moment presteren hier prima. Wanneer je echter op hoge snelheid je auto moet manoeuvreren, voelt het allemaal toch wat stroever aan dan premium zomerbanden.
Je hoeft niet bang te zijn dat als je plotseling van baan moet wisselen deze banden je in de steek laten. De banden plakken vast aan het wegdek zonder dat dit betekent dat je flexibiliteit verliest.
Het begint pas echt leuk te worden als ik de CrossClimate Plus test op een nat wegdek. Daar toont het aan minstens zo goed te presteren als soortgelijke all season banden zoals de Quatrac 5 (Vredestein), Vector 4seasons (Goodyear), Nexen n Blue 4 Season en de Nokian Weatherproof.
Ook al liggen de verschillende all season banden op een nat wegdek qua prestaties bij elkaar in de buurt, schiet de CrossClimate Plus er toch bovenuit. Deze banden zorgen er zelfs in de meest heftige regenbuien voor dat je comfortabel kunt blijven rijden. Je hebt meer dan genoeg grip en kunt moeiteloos over het wegdek manoeuvreren.
Vanwege de unieke kenmerken van de Michelin banden ervaar je nooit het gevoel alsof je de controle over je auto verliest. De banden bieden meer dan genoeg weerstand bij aquaplaning. Zelfs in een bocht blijft de grip consistent en zal je zelden verrast worden met over- of onderstuur. Net zoals tijdens droge weersomstandigheden is de remweg op een nat wegdek van de CrossClimate + korter dan gemiddeld.
Voor regenachtig weer zijn de banden van Michelin kortom de beste 4 seizoenen keus. De banden weten steevast een veilige rijervaring te bieden. Zelfs tijdens de meest heftige regenbuien.
Michelin heeft zijn meest verkochte all season banden niet zonder reden CrossClimate genoemd. Het is de vlaggenschip serie die door de verschillende klimaten heen optimaal voor een all season band presteren. Van een droog Spaans wegdek tot een besneeuwd wegdek in Oostenrijk.
De weerstand die de Michelin CrossClimate Plus in de sneeuw of op een zeer glad wegdek biedt is voor dit type band ongekend.
Bij lichte sneeuwval presteren deze banden uitstekend. Vooral in vergelijking met andere all season banden komen de CrossClimate het beste uit de test. Gedurende de winter review bleef de rijrichting van de auto perfect in lijn en was de remweg niet veel langer dan normaal. Ook als je snel wilt optrekken komen banden uitstekend mee. Hierdoor is de kans dat je een keer in de sneeuw vastzit een stuk lager.
Bij zware sneeuwval presteren all season banden doorgaans ondermaats. Iets dat niet opvallend is aangezien winterbanden er met een reden zijn.
Ik ben zelf in tijden nergens zo van onder de indruk geweest van de CrossClimate in sneeuw. Vrijwel geen één andere all season band doet het zo goed in de sneeuw als de CrossClimate Plus. Het blijft op deze banden mogelijk om veilig van A naar B te komen. En dat is voor een all weather band uniek. Ook al zal het bij zware sneeuwval nog lang niet de winterband kunnen vervangen.
Wie in een omgeving leeft waar hevige sneeuwval niet ongewoon is, kan vooralsnog beter voor goede winterbanden gaan. In alle andere gevallen is de CrossClimate + het enige juiste antwoord.
Ik heb de afgelopen 28 jaar meer dan een leven aan Michelin banden getest. Als er tijdens deze periode iets duidelijk geworden is, is het wel dat Michelin weet hoe het er met banden voor zorgt dat iedere autorit comfortabel verloopt.
Dit komt zonder twijfel door de visie van het Franse merk. Het streeft ook in 2021 er nog altijd naar iedere auto ongekend comfort en rijgemak middels kwalitatieve banden te kunnen bieden. Daar zijn de banden met 3PMSF rubber het beste voorbeeld van.
De demping van CrossClimate banden is vanwege dit rubber zeer goed. Hierdoor ervaar je op een slecht wegdek niets van wat kleine gaten of hobbels. Iets waar de ophanging van je auto je dankbaar voor zal zijn.
Zowel de demping als de Piano Noise Reduction Tuning technologie zorgen dat een slecht wegdek nauwelijks extra geluid produceert. Je hoort altijd wel wat. Alleen wel aanzienlijk minder dan met minder kwalitatieve banden. Op de snelweg of in de stad.
Iedere liefhebber die droomt van all season banden waarmee de wegligging perfect is en het comfort in de auto op niveau blijft, weet precies welke banden je het best kunt kopen.
Ik heb lang moeten wachten om autobanden te mogen testen die zich écht weten te onderscheiden van het huidige aanbod. De banden die ik de afgelopen weken heb mogen testen rijden bijna op een droog wegdek als zomerbanden en op een besneeuwd wegdek als winterbanden.
Normaal doen all season banden het ofwel goed in de sneeuw en slecht op een droog of nat wegdek of andersom. Michelin CrossClimate Plus is de eerste serie banden waarvan ik met recht durf te zeggen dat het de meest complete optie voor alle vier de seizoenen van het jaar zijn.
Als je het geen probleem vindt dat de levensduur van de CrossClimate enkele duizenden kilometers korter dan gemiddeld is, dan zijn de tientallen voordelen meer dan genoeg reden om Michelin CrossClimate te kopen.
De meest veelzijdige autoband van dit moment is er in verschillende maten. De kans is groot dat ook voor jouw model auto de juiste maat te vinden is. Hieronder zijn de meest voorkomende maten op een rij gezet. Zit jouw maat er niet tussen? Laat dan een reactie achter. Ik ga persoonlijk op zoek naar een verkoper die wel jouw maat op voorraad heeft.
Maat | Model en type |
---|---|
16″ | 205/55R16 91H 205/55R16 91V 205/65R16 95H 215/55R16 97H |
17″ | 215/50R17 95V 215/50R17 95H 215/55R17 94H 215/55R17 94V 225/50R17 98H 225/50R17 98V 225/55R17 101V 225/55R17 101H 235/65R17 104H |
18″ | 225/55R18 98H 235/50R18 97H 235/50R18 97V 235/55R18 100V 235/55R18 100H 235/60R18 107H 235/60R18 107V |
19″ | 235/50R19 103V 235/55R19 105H 235/55R19 105V 235/55R19 103V |
20″ | 245/50R20 102V |
Je hebt ondertussen ontdekt wat mijn persoonlijke ervaring met de CrossClimate Plus is. Mogelijk ben je op zoek naar meer ervaringen. Daarom deel ik hieronder verschillende Michelin CrossClimate ervaringen van andere bestuurders met je.
Ik rijd nu 3 jaar met dit type band, het is altijd een plezier en ik ben erg blij met de wegligging en vooral het uithoudingsvermogen. Ik heb het net veranderd, ze waren alleen aan de buitenkant versleten, anders denk ik dat ik nog meer km had gereden Ik raad deze banden ten zeerste aan.
De CROSS CLIMATE-band voor alle weersomstandigheden is in de traditie van de beste producten van Michelin: veiligheid en comfort getest op ijzige of gedegradeerde sneeuw (zeer beschadigde en slecht onderhouden Parijse wegen)
De beste band: stil, iets hoger brandstofverbruik, goede rijeigenschappen op droog wegdek, zelfs als hij soms afslaat zonder al te veel waarschuwing, en pas op om rustig te rijden of het risico te lopen de zijbouten te scheuren. Kortom, dynamisch rijden is niet mogelijk, wel in de regen. Op sneeuw, goed bergopwaarts, geruststellend tijdens het remmen, maar je moet voorzichtig zijn in bochten.
Het is zeker minder efficiënt op een droog wegdek dan de Michelin PS4S, of zelfs op nat wegdek. (De PS4 is uitzonderlijk in deze omstandigheden), Maar op besneeuwde wegen is de CrossClimate veel beter. Vorig jaar getest op de A7 tussen Almere en Urk, snelweg verboden voor vrachtwagens vanwege de omstandigheden!
Uitgerust met 4 CrossClimate Plus banden op mijn IONIQ-plug-in, kon ik ze testen in het noorden van Nederland met de sneeuwval die we net hadden. Ik ben helemaal tevreden, tractie, remmen en sturen. Perfect!
Behalve dat je onderaan dit artikel je vragen over dit type band kunt stellen, zijn er diverse vragen die in dit artikel nog niet aan bod zijn gekomen. De meest gestelde vragen krijgen in deze FAQ een antwoord.
Nee, Michelin CrossClimate + banden zijn niet geschikt om off-road mee te rijden. Ze bieden onvoldoende grip en zullen daarnaast sneller dan gemiddeld slijten.
Momenteel zijn Michelin CrossClimate autobanden in de aanbieding bij Bol.com en Amazon. Let wel op dat lang niet alle maten momenteel op voorraad zijn. Mocht je op zoek zijn naar een specifieke set banden in de aanbieding alleen zie je jouw maten niet bij de bovenstaande selectie staan? Dan kun je mij een bericht sturen of reageren op dit artikel.
Ja, ook voor de gemiddelde SUV kun je Michelin CrossClimate banden kopen. In de onderstaande video laat Bill van Tire Engineering zien hoe deze banden het onder de Audi Q5 doen.
Ja, er zijn diverse varianten in grote formaten (XL en XXL) verkrijgbaar. Zoals in het hoofdstuk over de beschikbare maten te lezen is, kun je tot wel 235 (in het bijzonder de 235 55 r17) kopen.
De Vredestein Quatrac 5 is de enige all season band die door experts en liefhebbers tegenover de CrossClimate Plus wordt gezet. Het zijn dan ook de enige twee banden die je moet overwegen als je voor nieuwe banden die je het hele jaar kunt gebruiken rondkijkt. Wie mijn Vredestein Quatrac 5 review leest, komt al snel tot de conclusie dat het een kwestie van ‘smaak’ is. De banden doen weinig voor elkaar onder en het lijkt daarom neer te komen op je persoonlijke voorkeur.
No results available
Opnieuw instellenOf je nu een autobedrijf bent of een particulier, wij maken het verkopen van je auto eenvoudig en snel. Kies de optie die het beste bij jou past en start vandaag nog!
Autobedrijven kunnen ook een bedrijfspagina aanmaken voor meer zichtbaarheid en mogelijkheden.
OnlineOccasions.nl is dé bestemming voor het vinden van jouw ideale occasion. Met ons uitgebreide aanbod aan voertuigen, zowel lokaal als door heel Europa, bieden wij een betrouwbare en gebruiksvriendelijke zoekervaring. Of je nu op zoek bent naar een stadsauto, een gezinswagen, een elektrische auto of een bedrijfsvoertuig, bij OnlineOccasions.nl vind je snel en gemakkelijk jouw perfecte match.
Of het nu gaat om nieuwe auto’s, occasions, luxe auto’s, sportauto’s, bedrijfswagens of campers, OnlineOccasions.nl heeft het allemaal. Met ons intuïtieve filtersysteem kun je eenvoudig jouw zoekopdracht verfijnen op merk, model, kilometerstand, prijs en meer, zodat je alleen de auto’s ziet die aan jouw criteria voldoen.
OnlineOccasions.nl is jouw vertrouwde bron voor deskundig advies en betrouwbare diensten. Wij bieden een schat aan informatie over auto’s, inclusief onderhoudstips, nieuws en advies, zodat je goed geïnformeerd bent voordat je een aankoop doet. Ontdek ons online magazine en onze adviespagina voor meer informatie.
Wij zijn dol op auto’s en daarom hebben wij ook een blog waarin we artikelen met je delen over alles wat te maken heeft met auto’s. Het is niet alleen leuk om te lezen maar je doet er ook nog eens kennis mee op. Zo schrijven we bijvoorbeeld over punten waar je rekening mee moet houden als je een tweedehands auto koopt maar ook hebben we een checklist voor je geschreven voor tijdens de proefrit.
Online Occasions biedt een uitgebreid platform voor het kopen en verkopen van voertuigen. Met een breed scala aan diensten en een gebruiksvriendelijke interface is het jouw ideale bestemming voor het vinden van de perfecte auto.
© 2024. All rights reserved. Gemaakt en beheerd door Label111