Als de staat van je autobanden achteruitgaat is het noodzakelijk deze te laten repareren of vervangen. Oude banden met slijtage bieden minder tractie en zijn een gevaar voor jezelf en andere automobilisten. De levensduur van de banden van je auto zijn afhankelijk van verschillende factoren.
Het gaat om een combinatie van de slijtage en de leeftijd van de banden. Bepaalde factoren zijn gebonden aan het merk of het land waarin je woont. Andere factoren heb je zelf invloed over. Zo zijn het klimaat waarin je rijdt en de wegkwaliteit van grote invloed.
Welke factoren zijn van invloed op de banden?
Hele warme of koude temperaturen, chemicaliën en sterk zonlicht kunnen langzaam zorgen voor slijtage. Ook regen, ijs en sneeuw kunnen hieraan bijdragen. Obstakels op de weg zoals scherpe objecten, drempels, kapotte stukken weg en stoepranden hebben ook een negatieve invloed op de kwaliteit van de banden. Gelukkig zijn de wegen in Nederland over het algemeen van erg goede kwaliteit.
De factoren waar je zelf invloed op hebt, is het design van de banden, de aandacht die je eraan geeft en je eigen rijstijl. Hoe lang je de banden kunt gebruiken hangt dus ook af van je eigen rijgedrag. Hard rijden en te snel optrekken met de auto is niet goed voor de banden. Ook hard op de rem trappen heeft een negatieve invloed. Het is belangrijk om bepaalde veranderingen in het besturen van de auto op tijd op te merken. Als je merkt dat het stuurgedrag, trillingen en geluiden van de auto anders zijn dan voorheen, kan dit komen door de banden. Het is dan ook nodig om ze te laten bekijken door een bandenspecialist.
Tenslotte kan het verkeerd gebruiken van de banden ook slijtage veroorzaken. Denk hierbij aan het gebruiken van zomerbanden bij sneeuw, het combineren van banden die verschillend zijn van elkaar, verkeerde band- en velgmaten of het oppompen van een band die onlangs lek is geweest. Ook kan het gebruik van een reservewiel problemen opleveren, als deze een afwijkende maat heeft.
Hoe oud mogen de banden zijn?
Over het algemeen geldt dat de banden van je auto minimaal vijf jaar meegaan. Hier na is het slim om even goed te controleren hoe het ervoor staat. Het best is om dit te laten doen door een bandenexpert. Als de banden tien jaar na de datum van productie nog niet vervangen zijn, wordt er geadviseerd deze uit voorzorg te laten vervangen. Als er nog geen sprake is van slijtage volgens de indicatoren eveneens. Dit geldt dan ook voor de reservebanden van je auto.
Maak je gebruik van Eerste Montage banden, dan kun je altijd beter de vervangingsdatum van de autofabrikant aanhouden. De fabricagedatum is te vinden op de zijkant van de band, dit is het DOT-nummer.
Waar moet je op controleren en hoe?
Als je een langere levensduur wil nastreven kan dit door de loopvlakslijtage, de uitlijning en de bandenspanning goed in de gaten te houden. Je kunt de loopvlak slijtage controleren met een profieldieptemeter of door gebruik te maken van slijtage-indicatoren. In Nederland geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm. Het beste is om je te houden aan een profieldiepte van ongeveer 3 mm. Voor winterbanden is dit hoger, namelijk 4 mm. Dit is echter weinig, waardoor de grip behoorlijk achteruitgaat en de remweg een stuk langer is. Controleer ook de zijwanden op mogelijke gaten of ongelijke slijtage. Als je veranderingen merkt in de besturing van de auto, moet je meteen even controleren. Bij trillingen moet je je snelheid verminderen en je auto even aan de kant zetten. Laat de band die beschadigd is dan leeglopen en vervang deze voor een reserveband. Hierna kun je de banden laten nakijken door een specialist.
Het beste is om de banden iedere maand even te checken. Ook als je van plan bent een lange reis te maken is dit slim. Controleer dan ook op schade van bijvoorbeeld steden, spijkers en andere objecten. Ook is het handig om even de ventieldoppen na te kijken. Een bandenspecialist kan goed advies geven over wat te doen bij schade. Of je deze kunt repareren, of toch beter voor volledige vervanging kunt gaan.
De chemische opzet van banden maakt het niet mogelijk dat deze na tien jaar nog worden gebruikt. Daarom is dit de maximale leeftijd. Over het algemeen wordt er een veilige marge nagestreefd van zes jaar. Hierna moet je de banden goed laten controleren. Goede banden zijn cruciaal voor veiligheid op de weg. Zorg dus altijd dat je banden in orde zijn voordat je de weg opgaat.
Bronnen: