Er zijn verschillende manieren om de leeftijd van je autoband te controleren. Je kunt een eenvoudige methode gebruiken waarbij je een kilometerteller gebruikt of gewoon naar het loopvlak en de zijwanden kijkt, maar er is een andere manier die meer inspanning van onze kant vergt: we moeten zoeken naar tekenen zoals scheurtjes in het rubber zelf! Dit artikel leert ons over deze twee methoden, zodat we de volgende keer als het gaat om het controleren van de leeftijd van banden, kunnen zien of ze nog goed genoeg zijn of niet.
Het eerste dat je moet onthouden voordat je de wielen van je auto inspecteert is het volgende – zorg er altijd voor dat alle vier de banden de juiste spanning hebben, want een te lage spanning kan leiden tot ongelijkmatige slijtage gedurende de levensduur; houd ze ook schoon van vuil en modder, want vuile banden hebben de neiging om sneller lucht te verliezen dan banden die brandschoon zijn. Als alles geregeld is, zullen we dan maar beginnen? Daar gaan we…
Profieldiepte en zijkanten controleren met een eenvoudige liniaal
Als je toevallig een auto met handgeschakelde versnellingsbak hebt, wordt het iets lastiger, vooral als je nog niet de kans hebt gehad om te leren hoe je een liniaal correct moet lezen. Maar wees niet bang, mijn vriend, want ik heb het onder controle! Alles wat je nodig hebt is een stuk papier en wat potloden. Teken eerst lijnen parallel aan beide kanten van je velg, waar de binnenrand en de buitenkant elkaar raken. Deze markeringen moeten door de middellijn van het profiel van je band gaan. Meet daarna de afstand tussen deze markeringen in de lengterichting van de zijwand van je band. Verdeel het verkregen resultaat in 360 graden, wat resulteert in 12 inch. Door de eerste meting af te trekken van de tweede krijg je de diepte van de zijwanden van je band. Zolang je deze stappen nauwkeurig volgt, zou je geen enkel probleem moeten ondervinden. Maar als je jezelf dubbel wilt controleren, kun je de bovenstaande tabellen raadplegen.
Hoe weten we wanneer het tijd is om onze oude banden te vervangen?
Zoals eerder gezegd gaan banden over het algemeen tussen de 6 maanden en 3 jaar mee, afhankelijk van verschillende factoren zoals rijomstandigheden, wegdek, weersomstandigheden enz. Om te bepalen of je bestaande set banden al dan niet aan vervanging toe is, kun je hulp vragen aan iemand die meer verstand heeft van autozaken, een professionele monteur raadplegen, of zelfs proberen rond te vragen op online forums die speciaal voor autoliefhebbers bedoeld zijn. Er zijn tegenwoordig veel websites beschikbaar waar mensen informatie delen over alles wat met auto’s, vrachtwagens, motorfietsen, ATV’s, boten, vliegtuigen, treinen, en eigenlijk elke vorm van vervoer die de mens kent, te maken heeft. Zoek maar eens op “autoforum” en kijk wat er tevoorschijn komt.
Wat zijn enkele veel voorkomende signalen die aangeven dat mijn auto nieuwe banden nodig heeft?
Hier zijn drie veel voorkomende indicatoren die aangeven dat de banden van je auto snel aan vervanging toe zijn:
- Versleten remblokken – Het frictiemateriaal van remblokken slijt mettertijd door de constante remwerking die erop wordt uitgeoefend. Uiteindelijk beginnen de metalen deeltjes in de samenstelling tegen elkaar te wrijven, wat overmatige warmteontwikkeling in de remklauw veroorzaakt. Dit leidt tot oververhitting, waardoor uiteindelijk de remmen zelf het begeven.
- Gebarsten velgen – Net als versleten remblokken worden gebarsten velgen veroorzaakt door de herhaalde schokken die erop worden veroorzaakt wanneer de bestuurder tijdens het afdalen hobbels of kuilen raakt. Omdat de staallegering die voor de moderne velgen wordt gebruikt nogal broos is, ontstaan er gemakkelijk barsten als ze aan extreme spanning worden blootgesteld.
- Platte plekken – Platte plekken ontstaan wanneer het contactvlak van een band kleiner wordt dan normaal, omdat hij herhaaldelijk over ruw terrein is gereden zonder voldoende tijd om de luchtdruk te herstellen. Ook dit resulteert in ongelijke slijtagepatronen over de hele omtrek van de band zelf.
5) Waarom moet je niet rondrijden zonder een goed onderhouden wieluitlijning?
Een onjuiste uitlijning kan leiden tot voortijdige slijtage van ophangingscomponenten zoals kogelgewrichten, trekstangen, draagarmen, bussen, lagers, veren, schokdempers, veerpoten, enzovoort. Bovendien beïnvloedt een onjuiste wieluitlijning ook de stuurrespons en de rijeigenschappen van een voertuig. Niet goed uitgelijnde wielen veroorzaken trillingen die in het hele interieur voelbaar zijn, waardoor de rijervaring minder comfortabel wordt.
6) Kan ik dezelfde set banden gebruiken als ze gerepareerd zijn door een garage?
Ja, maar zorg ervoor dat ze eerst een grondige inspectie hebben ondergaan voordat ze op eigen kracht mogen wegrijden. Anders bestaat altijd de mogelijkheid dat er op een ongelegen moment toch nog iets losbreekt.
7) Heeft je auto speciaal gereedschap nodig om basisonderhoudswerkzaamheden uit te voeren, zoals olie verversen of banden wisselen?
Nee, alles wat je echt nodig hebt is basis handgereedschap zoals schroevendraaiers, sleutels, tangen, hamers, doppensets, ratels, momentsleutels, enzovoort. De meeste autobezitters bezitten de meeste van deze voorwerpen toch al, omdat ze vaak te vinden zijn in gereedschapskisten van monteurs, klusjesmannen, bouwvakkers, elektriciens, enzovoort. - Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS):
Een bandenspanningscontrolesysteem is ontworpen om bestuurders te waarschuwen voor een te lage bandenspanning via waarschuwingslampjes op het dashboard. TPMS-sensoren worden gewoonlijk bij het ventiel van de voor- en achterbanden gemonteerd. Wanneer de sensor een daling van de bandenspanning detecteert, gaat het bijbehorende lampje op het instrumentenpaneel branden.
De volgende tabel geeft een overzicht van de verschillende soorten TPMS-systemen die momenteel verkrijgbaar zijn:
1) OE-systemen – Original Equipment Vervaardigd door de autofabrikanten zelf.
2) Niet-OEM/Aftermarket Systemen – Gemaakt met onderdelen die buiten het bedrijf van de oorspronkelijke fabrikant zijn vervaardigd. Hieronder vallen aftermarket merken die verkocht worden via winkels en e-commerce sites.
3) Doe-het-zelf kits – Een doe-het-zelf kit die alles bevat wat nodig is voor de installatie.